στις Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2013 - 1:00 μ.μ.
Του Δημήτρη Τσίτου. Πολλοί γνωρίζουν τι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ συμβαίνει με τις περιβόητες «δημοσκοπήσεις». Κάποιοι άλλοι, απλά, είναι καχύποπτοι και αμφισβητίες. Κάποιοι άλλοι –οι αφελείς-τις πιστεύουν!
Κατ αρχήν μια «δημοσκόπηση» δεν είναι τίποτε άλλο από μία ένδειξη. Δηλαδή δεν αποτελεί απόδειξη και ούτε έχει διαχρονική διάρκεια και αξία, ούτε καν σαν ιστορικό στοιχείο. Οι καταστάσεις μεταβάλλονται εξαιρετικά ταχύτατα και έτσι η αξία μιας δημοσκόπησης δεν τίποτε περισσότερο από μια «φωτογραφία της στιγμής». Αυτό φυσικά δίνει και τη δυνατότητα να υπάρχουν και οι εταιρείες δημοσκοπήσεων και να αποκομίζουν κέρδη διαρκώς.
Η εγκυρότητα μιας δημοσκόπησης είναι τόσο αξιόπιστη όσο και αυτοί που χρησιμοποιούν μια δημοσκόπηση. Δηλαδή το πολιτικό σύστημα (αναξιόπιστο εξ ορισμού), οι πολιτικοί (επίσης αναξιόπιστοι στο μεγαλύτερό τους μέρος) καθώς και τα ΜΜΕ (κατ εξοχήν αμφιλεγόμενα και με πολλές «υποστάσεις»).
Επίσης σημαντικό ρόλο στην αξιοπιστία μιας δημοσκόπησης, ή μιας σειράς δημοσκοπήσεων, παίζουν και οι σκοπιμότητες για την οποίες γίνεται η δημοσκόπηση. Εδώ τα πράγματα είναι απολύτως ξεκάθαρα: μια δημοσκόπηση γίνεται από για πολιτικό κόμμα -ή για ένα ΜΜΕ- προκειμένου να προβάλλει και να υποστηρίξει τις θέσεις του και να μειώσει την αξία και την υπόσταση των αντιπάλων του.
Μπορούμε επίσης να πούμε ότι μια δημοσκόπηση λειτουργεί και σαν μέσο παραπληροφόρησης ή σπίλωσης συγκεκριμένων στόχων ενώ αποτελεί ξεκάθαρη προπαγάνδα, κυρίως με την ερμηνεία και τα σχόλια στα «ευρήματα» στα οποία κάνουν «σκαλωμαρία» οι ενδιαφερόμενοι.
Στην ουσία, δηλαδή, μια δημοσκόπηση δεν προσφέρει τίποτε θετικό -απεναντίας όμως προσφέρει αρκετά στοιχεία για να χρησιμοποιηθούν αρνητικά- και μάλιστα όταν οι ερωτώμενοι έχουν συνειδητοποιήσει το ρόλο της και έχουν απαξιώσει τη χρήση της. Κάποιοι μάλιστα, απόλυτα συνειδητοποιημένοι, παρέχουν επίτηδες λάθος στοιχεία και απαντήσεις.
Επιπρόσθετα, ο τρόπος λειτουργίας μια δημοσκόπησης δεν είναι, και αυτός, «αμόλυντος» από τις προσδοκίες σχετικά με τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Συντάσσεται ένα ερωτηματολόγιο –με «καθοδηγητικές ερωτήσεις», όπου οι απαντήσεις αποκλείουν τόνους του «γκρι», δηλαδή δεν αποδέχονται άλλη απάντηση εκτός του «ναι» ή «όχι». Και έτσι δεν μπορούν να δώσουν μια σωστή εικόνα. Για παράδειγμα, φαντασθείτε μια φωτογραφία με δύο μόνο χρώματα: το άσπρο και το μαύρο. Οπωσδήποτε δεν είναι μια φωτογραφία της πραγματικής κατάστασης.
Είναι σημαντικό να ξέρουμε κάποια πράγματα για τον υπολογισμό και την εκτίμηση των αποτελεσμάτων. Γίνεται με τρόπο μαθηματικό, χρησιμοποιούνται στατιστικές και δεν αποκλείεται ο «εξωραϊσμός»!
Δεν σημαίνει όμως, ότι μια δημοσκόπηση είναι τελείως άχρηστη. Αποτυπώνει «τάσεις» οι οποίες είναι ρευστές. Κάποιο ειδικοί επιστήμονες στο είδος, δεν κρύβουν την άποψή τους και δεν θεωρούν «θέσφατα» τα αποτελέσματα.
Ο συντάκτης του άρθρου, έχοντας εμπειρία από δημοσκοπήσεις -έρευνα αγοράς το λέγαμε- σε πολυεθνικές εταιρείες ήταν αναγκασμένος να χρησιμοποιεί δημοσκοπήσεις επειδή προβλέπονταν από τις διαδικασίες της μητρικής εταιρείας. Προκειμένου να έχει όσο το δυνατόν ασφαλή αποτελέσματα, ανέθετε με τρόπο μυστικό σε 3 διαφορετικές εταιρείας δημοσκοπήσεων να κάνουν την ίδια ακριβώς δημοσκόπηση με ερωτηματολόγιο που συνέτασσε ο ίδιος. Αξιοσημείωτο ήταν ότι στα τελικά αποτελέσματα υπήρχαν σοβαρές αποκλίσεις!!! στα αποτελέσματα της κάθε εταιρείας σε σύγκριση με τις άλλες δύο.
Συμπέρασμα: Το πολιτικό σύστημα ανάμεσα στα άλλα κόλπα που χρησιμοποιεί, χρησιμοποιεί και τις δημοσκοπήσεις με τον τρόπο που ξέρει. Τα ΜΜΕ προβάλλουν τα αποτελέσματα ως έγκυρα προκειμένου να επιτύχουν στη μετατόπιση της νοοτροπίας των πολιτών.
Τα μόνα γνήσια και ασφαλή αποτελέσματα είναι εκείνα που προκύπτουν από την κάλπη. Όλα τα άλλα είναι … «άντε για να περνάει η ώρα…» και το ξέρουν πολύ καλά αυτοί, όσοι, ασχολούνται με την τέχνη του «χαλκεύειν».
Κατ αρχήν μια «δημοσκόπηση» δεν είναι τίποτε άλλο από μία ένδειξη. Δηλαδή δεν αποτελεί απόδειξη και ούτε έχει διαχρονική διάρκεια και αξία, ούτε καν σαν ιστορικό στοιχείο. Οι καταστάσεις μεταβάλλονται εξαιρετικά ταχύτατα και έτσι η αξία μιας δημοσκόπησης δεν τίποτε περισσότερο από μια «φωτογραφία της στιγμής». Αυτό φυσικά δίνει και τη δυνατότητα να υπάρχουν και οι εταιρείες δημοσκοπήσεων και να αποκομίζουν κέρδη διαρκώς.
Η εγκυρότητα μιας δημοσκόπησης είναι τόσο αξιόπιστη όσο και αυτοί που χρησιμοποιούν μια δημοσκόπηση. Δηλαδή το πολιτικό σύστημα (αναξιόπιστο εξ ορισμού), οι πολιτικοί (επίσης αναξιόπιστοι στο μεγαλύτερό τους μέρος) καθώς και τα ΜΜΕ (κατ εξοχήν αμφιλεγόμενα και με πολλές «υποστάσεις»).
Επίσης σημαντικό ρόλο στην αξιοπιστία μιας δημοσκόπησης, ή μιας σειράς δημοσκοπήσεων, παίζουν και οι σκοπιμότητες για την οποίες γίνεται η δημοσκόπηση. Εδώ τα πράγματα είναι απολύτως ξεκάθαρα: μια δημοσκόπηση γίνεται από για πολιτικό κόμμα -ή για ένα ΜΜΕ- προκειμένου να προβάλλει και να υποστηρίξει τις θέσεις του και να μειώσει την αξία και την υπόσταση των αντιπάλων του.
Μπορούμε επίσης να πούμε ότι μια δημοσκόπηση λειτουργεί και σαν μέσο παραπληροφόρησης ή σπίλωσης συγκεκριμένων στόχων ενώ αποτελεί ξεκάθαρη προπαγάνδα, κυρίως με την ερμηνεία και τα σχόλια στα «ευρήματα» στα οποία κάνουν «σκαλωμαρία» οι ενδιαφερόμενοι.
Στην ουσία, δηλαδή, μια δημοσκόπηση δεν προσφέρει τίποτε θετικό -απεναντίας όμως προσφέρει αρκετά στοιχεία για να χρησιμοποιηθούν αρνητικά- και μάλιστα όταν οι ερωτώμενοι έχουν συνειδητοποιήσει το ρόλο της και έχουν απαξιώσει τη χρήση της. Κάποιοι μάλιστα, απόλυτα συνειδητοποιημένοι, παρέχουν επίτηδες λάθος στοιχεία και απαντήσεις.
Επιπρόσθετα, ο τρόπος λειτουργίας μια δημοσκόπησης δεν είναι, και αυτός, «αμόλυντος» από τις προσδοκίες σχετικά με τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Συντάσσεται ένα ερωτηματολόγιο –με «καθοδηγητικές ερωτήσεις», όπου οι απαντήσεις αποκλείουν τόνους του «γκρι», δηλαδή δεν αποδέχονται άλλη απάντηση εκτός του «ναι» ή «όχι». Και έτσι δεν μπορούν να δώσουν μια σωστή εικόνα. Για παράδειγμα, φαντασθείτε μια φωτογραφία με δύο μόνο χρώματα: το άσπρο και το μαύρο. Οπωσδήποτε δεν είναι μια φωτογραφία της πραγματικής κατάστασης.
Είναι σημαντικό να ξέρουμε κάποια πράγματα για τον υπολογισμό και την εκτίμηση των αποτελεσμάτων. Γίνεται με τρόπο μαθηματικό, χρησιμοποιούνται στατιστικές και δεν αποκλείεται ο «εξωραϊσμός»!
Δεν σημαίνει όμως, ότι μια δημοσκόπηση είναι τελείως άχρηστη. Αποτυπώνει «τάσεις» οι οποίες είναι ρευστές. Κάποιο ειδικοί επιστήμονες στο είδος, δεν κρύβουν την άποψή τους και δεν θεωρούν «θέσφατα» τα αποτελέσματα.
Ο συντάκτης του άρθρου, έχοντας εμπειρία από δημοσκοπήσεις -έρευνα αγοράς το λέγαμε- σε πολυεθνικές εταιρείες ήταν αναγκασμένος να χρησιμοποιεί δημοσκοπήσεις επειδή προβλέπονταν από τις διαδικασίες της μητρικής εταιρείας. Προκειμένου να έχει όσο το δυνατόν ασφαλή αποτελέσματα, ανέθετε με τρόπο μυστικό σε 3 διαφορετικές εταιρείας δημοσκοπήσεων να κάνουν την ίδια ακριβώς δημοσκόπηση με ερωτηματολόγιο που συνέτασσε ο ίδιος. Αξιοσημείωτο ήταν ότι στα τελικά αποτελέσματα υπήρχαν σοβαρές αποκλίσεις!!! στα αποτελέσματα της κάθε εταιρείας σε σύγκριση με τις άλλες δύο.
Συμπέρασμα: Το πολιτικό σύστημα ανάμεσα στα άλλα κόλπα που χρησιμοποιεί, χρησιμοποιεί και τις δημοσκοπήσεις με τον τρόπο που ξέρει. Τα ΜΜΕ προβάλλουν τα αποτελέσματα ως έγκυρα προκειμένου να επιτύχουν στη μετατόπιση της νοοτροπίας των πολιτών.
Τα μόνα γνήσια και ασφαλή αποτελέσματα είναι εκείνα που προκύπτουν από την κάλπη. Όλα τα άλλα είναι … «άντε για να περνάει η ώρα…» και το ξέρουν πολύ καλά αυτοί, όσοι, ασχολούνται με την τέχνη του «χαλκεύειν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΤΑΙ ΠΛΕΟΝ ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΑΣ ΕΔΩ ΑΛΛΑ ΣΤΟ "ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ"
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.